Schrijf je in voor de Funrun2020

Klanten vertellen

Bert vertelt! 

Tijdens de kerstmarkt van Balkbrug was Reestdal Outdoor ook aanwezig. De jeugd mocht zo lang mogelijk aan triangels blijven hangen en de volwassenen moesten proberen te raden hoeveel suikerklontjes er in totaal in een aantal producten zaten. Doe je ook mee? Zei Wouter, dat kun jij wel gebruiken! Ach een gokje kan nooit kwaad, alhoewel de hoofdprijs mij niet direct enthousiast maakte, 8 lessen personal training.

Nu train ik al ruim 2 jaar bij Reestdal Outdoor, maar ik train alleen op de survivalbaan en doe absoluut niks wat lijkt op squats, crunches, lunches en zeker geen burpees! Maar ja, ik kan aardig gokken en dat gokje van mij zat er dus het dichtste bij. Ik moest er dus aan geloven! Ik krijg thuis steeds vaker te horen dat mijn buik steeds vaker in de ontspan stand staat, dus dan heb ik direct een stok achter de deur om daar ook eens iets aan te doen.

Ik mocht zelf kiezen met welke trainer ik aan de slag wou, ik koos voor Wouter.

Training 1

Ik was wel wat zenuwachtig, want ik wist niet goed wat ik moest verwachten en vreesde de burpees. Wouter stelde mij al snel gerust, we gaan de PT zo inrichten dat ik er met de survivalruns voordeel bij heb. Ook gaan we mijn rug en buikspieren trainen om die “ontspanning” er wat af te krijgen. Deze eerste training moest ik volle bak gaan om te kijken wat ik aan kan en waar mijn verbeterpunten liggen. Verbeterpunten zijn er genoeg, de les was nog niet halverwege en ik had het avondeten al zeker drie keer opnieuw geproefd! Maar wat was dit mooi, volle bak survival met een paar extra oefeningen voor de buik en de rug. De donderdag erna hadden we afgesproken voor een lichaamsmeting die ook standaard bij een PT hoort. Euh okay.. Toe dan maar. Ik had al zeker drie jaar niet meer op een weegschaal gestaan. Dat bleek want ik was toch echt zwaarder dan ik gedacht had en ik had het voor mijzelf al hoog aangehouden. Oei, thuis hadden ze toch gelijk!

Training 2

Mijn looptechniek en vermogen zijn prima, we gaan ons dus vooral richten op knijpkracht, onderarmen, schouders en core. Dat betekent dus veel hangen, vastbijten in het touw en dagen spierpijn!

Training 3

Ik heb eerder deze week de survivalrun in Westerbork gelopen en om mijn schouder niet te overbelasten heb ik met Wouter overlegd deze te ontzien. Dit houdt alleen wel in dat we dan ook met het hardlopen bezig gaan, maar dan wel écht hard! Ik voelde mij op een gegeven moment net een jong kalfje dat voor het eerst op zijn hoefjes staat!

Aan het eind mocht ik nog even 4 minuutjes effectief planken. Dit houdt in dat je mag rusten, maar dat dan de stopwatch wel op pauze gaat. Wouter kwam nog met zijn gevleugelde uitspraak: “Als je wilt weten hoe lang een minuut duurt, ga je maar eens een minuut planken” Ik kan je vertellen, 4 minuten duren héél érg lang!

Training 4

Dit was een hele zware training. Verschillende oefeningen waar je telkens 1 minuut de tijd voor had, de eventuele tijd die je over had was je rustmoment. Klein detail, tegen het eind ben je de rust steeds meer nodig. De tijd die over is wordt alleen steeds minder..  Ondanks dat de training ongelooflijk zwaar was, ging het wel weer lekker. 

Training 5

Vanwege verschillende oorzaken kon ik pas op donderdag weer trainen terwijl ik de zondag erna de survivalrun in Zwolle ga lopen. Wouter gaf al aan dat we de training dan speciaal als voorbereiding voor deze run gaan invullen. Het werd een training om de grip en onderarmen sterker te maken. Dat is voor een survivalaar altijd goed, het was alleen zo kort voor een run niet ideaal. Ik had zondagochtend nog spierpijn in mijn onderarmen en dan moest de run nog beginnen. Ik heb het zelden zo zwaar gehad tijdens een run en stond op het punt om het zo heilige bandje in te leveren. Gelukkig bleek dat niet nodig en heb ik de run uit kunnen lopen. Maar voor een volgende run moeten we dus wel anders gaan plannen..

Training 6

Crunches!!! Normaal begint mijn buik te stotteren na 20 crunches, nu moest ik 8 keer 20 seconden crunches doen met telkens 10 seconden rust. Oei oei oei. Dit is de eerste PT waarbij ik het even echt niet meer leuk vond en zelfs in gedachten heel hard heb gefoeterd op Wouter. Dit heb ik in de hierop volgende dagen ook nog regelmatig herhaald als ik weer eens iets van de grond moest pakken. Mijn vrouw was wel blij, want die begint resultaat te zien.

Training 7

Heerlijk lesje. Zwaar en uitputtend, maar ik merk dat het steeds beter gaat en ik kan ook steeds meer aan. Na mijn geklaag over de vorige les moesten die crunches uiteraard nog wel weer terug komen...

Training 8

De laatste reguliere les. Ik heb niet zo'n goede dag en omdat ik zondag een wedstrijd moet lopen besluiten we de focus op techniek en details te leggen. Dat heeft gewerkt want samen met Patrick en Stan hebben we de estafette wedstrijd gewonnen!!

Training 9

De eindmeting, exact dezelfde training als de eerste en ik ben op bijna alle punten vooruit gegaan. Alle oefeningen moesten 2 keer anderhalve minuut gedaan worden en mijn winst zat vooral in de 2e poging, hier was te merken dat ik veel minder verval had in vergelijking met mijn eerste PT. Ik kan de oefeningen nu dus veel langer vol houden. Mijn gewicht is niet heel erg gedaald, maar mijn vetpercentage is wel met 4% gedaald. Dat is ook wel te merken want ik sta veel minder vaak in de ontspanstand.

Al met al was het een hele mooie ervaring die ik iedereen kan aanraden, ik voel me fitter, sterker en vertrouw nog meer op mijn eigen kunnen. Ook kan ik met alle tips weer heel veel variaties in mijn eigen trainingen gaan toevoegen.

Wouter en alle andere toppers van Reestdal Outdoor heel erg bedankt!

Oh ja, ik heb dus tijdens al die lessen nooit burpees hoeven doen!!